Naujienos

Patarimai, kaip apsisaugoti nuo ligų ankstyvą pavasarį

Pavasarį žydintis medis

Kalendorinis pavasaris jau viena koja mūsų kieme, tačiau, kaip ir kasmet, taip ir šiais metais, vasario mėnesį sergančiųjų gripu ir ūmiomis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis Lietuvoje daugėjo kasdien. Gripo epidemija neaplenkė kone trečdalio Lietuvos savivaldybių. Tad ką daryti, kad mūsų organizmas sėkmingai prisitaikytų prie sezonų pokyčių ir apsisaugotų nuo ligų?

Žmogaus organizmas yra uždara sistema, bet kartu ji atvirai kontaktuoja su pasauliu ir jį netgi įsileidžia į save: kvėpuojame oru, maitinamės, šaliname, nuolat ant mūsų ir mumyse gyvena begalė mikroorganizmų.

Kiekvienu momentu tenka prisitaikyti: jutimai ir protas valingai arba instinktyviai įvertina aplinką ir sprendžia, kaip reaguoti į pasikeitimus, vykstančius aplink mus ir mumyse. Tuo pat metu vyksta eilė reakcijų, kurios išjudina visą organizmą, jį sutelkia prisitaikymui prie pasikeitusių sąlygų, o po to vėl grąžina į pradinį lygį. Tam reikalingi pakankami organizmo rezervai, sukaupta energija, turi darniai dirbti organizmo sistemos.

Stiprus ir sveikas žmogus ryte atsikelia žvalus, darbingas, jis gali realizuoti savo tikslus ir vakare džiaugtis rezultatais. O neteisingo dienos režimo, netinkamos „greitos“ mitybos, stresų ar ligos išvargintas organizmas – tikrai negali taip efektyviai gyventi, jam reikia daugiau laiko ir jėgų nuveikti tiems patiems darbams ar tikslui pasiekti.

Už viską atsakinga kankorėžinė liauka

Artėjant pavasariui barsukas žino, kada apsiversti ant kito šono, krankliai skuba ruošti lizdus, nors už lango – žiema. Kaip organizmas sužino, kad jau pavasaris? Kas paskatina mūsų hormonų liaukas – skydliaukę ir antinksčius adaptuotis?

Tai galvos smegenyse esanti kankorėžinė liauka. Mūsų akys kasdien jaučia, kad ilgėja diena, perduoda impulsus kankorėžinei liaukai, o ši stimuliuoja hormonų melatonino ir prolaktino, kurie yra labai svarbūs keičiantis sezonui, išskyrimą. Šie hormonai toliau įjungia labai tikslia seka daug tolesnių reakcijų, aktyvina antinksčius ir skydliaukę. Jei šios liaukos nėra pasiruošę skatinti organizme sukauptų per žiemą nebereikalingų maisto medžiagų, riebalų ir apykaitos produktų šalinimui, gali atsirasti depresija, miego sutrikimas, mažėja organizmo sugebėjimas priešintis žalingiems mikroorganizmams, greičiau susergama peršalimo ligomis, pablogėja migrena, vargina pavasarinė alergija žiedadulkėms, nugaros skausmai arba atsiranda nuovargis, didėja kūno masė, slenka plaukai.

Natūralios priemonės, padėsiančios apsisaugoti nuo ligų

Pereinamasis periodas trunka nuo vasario pabaigos iki kovo vidurio. Šiuo metų laiku reikia organizmui padėti. Svarbu laikytis dienos režimo: ilgai nevakaroti, stengtis užmigti bent 1 val. iki vidurnakčio. Miegas sureguliuoja mums taip svarbaus melatonino išskyrimą galvos smegenyse, padeda atstatyti antinksčių rezervą. O jiems sustiprinti naudingas vitaminas C, esantis vaisiuose ir daržovėse, šviežiai spaustose sultyse. Juodųjų serbentų arba laukinio erškėčio pumpurų ekstraktai palaiko mūsų antinksčių sistemą.

Skydliaukės veiklai pagerinti labai tinka avižų košė, imbieras, melisos arbata, kryžmažiedės daržovės (kopūstai, ypač rauginti, burokėliai, krienai, ridikėliai, ypač juodasis ridikas).

Labai svarbu, kad ant mūsų stalo būtų kanapinis būtų nugalėjęs lašininį. Pienas ir jo produktai, gyvuliniai riebalai, cukrus, miltiniai patiekalai labai apkrauna per žiemą sukauptus šlakus perdirbančias ir padedančias pašalinti virškinimo liaukas. Leiskime nuo jų sau pailsėti bent šiuo periodu. O pagerinti jų veiklą galime gerdami kiaulpienių,cikorijos, varnalėšų šaknų arbatą. Valgykime topinambų šakniagumbius, kurie yra labai maistingi ir naudingi mūsų žarnyne gyvenantiems geradariams-gerosioms bakterijoms. Kipariso ir čiobrelių eterinių aliejų inhaliacijos padės peršalus greičiau pasveikti.

Klevų ar beržų sula, rodos, tyčia bėga tuo metu, kai reikia išplauti toksinus iš organizmo. O jauni dilgėlių daigeliai, kurie kalasi pajutę pavasario šilumą, yra tikras mineralų ir vitaminų klodas. Eikime į gamtą kasdien, vaikščiokime, bent po 45 min., būkime saulėje, juk vitaminas D taip pat stiprina mūsų imunitetą.

Ar tikrai jūsų organizmas išgyvena pavasarinį persitvarkymą, kuri sistema šiuo periodu yra persitempusi arba funkcionuoja nepakankamai, galite sužinoti atlikę organizmo disbalanso tyrimą.

Parengė gyd. Rūta Sondienė

Daugiau apie organizmo disbalanso tyrimą: http://bit.ly/2EZFJUf